Styrets revisjonsutvalg
Revisjonsutvalget er et underutvalg av styret i Helse Midt-Norge RHF og skal bistå styret i ivaretakelsen av kontroll- og tilsynsoppgaver. Utvalget skal ha et hovedfokus på foretaksgruppens risikostyring, internkontroll og virksomhetsstyring.
Revisjonsutvalget ble etablert i 2005, og er fra 1.1.2013 hjemlet i Lov om helseforetak § 21a. Instruks for revisjonsutvalget kan du se her.
Utvalget består av tre medlemmer som er valgt av styret og blant styrets medlemmer. Medlemmene i revisjonsutvalget velges med samme funksjonstid som styremedlemmene, dvs. for to år.
Revisjonsutvalget skal påse at Helse Midt-Norge har en uavhengig og objektiv internrevisjon og at denne gjennomfører sine oppdrag i samsvar med faglige standarder og profesjonelle krav. Viktige oppgaver for revisjonsutvalget er å delta i internrevisjonens aktivitetsplanlegging, samt behandle revisjonsrapporter og årsrapporter fra internrevisjonen. Utvalget skal i henhold til instruksen møtes minst fire ganger årlig.
Internrevisjonen er sekretariat for revisjonsutvalget.